V roce 1998, kdy nastala postupná digitalizace státních záležitostí, se začaly digitalizovat i jízdní řády. Na starost to dostala jistá společnost Chaps.
Jak už to chodí, první pokus se většinou nepovede, a nepovedl se ani teď. Dopravci dostali povinnost odesílat své jízdní řády ve stanoveném formátu této společnosti, která je následně zpracovala a vyvěsila veřejně na internet, aby si je člověk mohl přečíst. Měl v nabídce formáty XLS (Excel) a PDF. Zároveň se domluvil s Českými drahami, že jim bude data posílat strojově, aby mohly vytvořit vyhledávač spojení, který známe pod jménem Idos. Postupně vyhledávač převzal Chaps nejprve pod sebe, a poté ho spojil s portálem Idnes. Tento vyhledávač tedy dnes patří společnosti Mafra (tj Agrofert) a živí se reklamou.
Zároveň se objevily další služby, které měly o data zájem. Ty ale Chaps draze zpoplatnil, a později (ca 2014) úplně odmítl a většině služeb tak zabránil v existenci. Pochopitelně je to asi proto, že má s Idosem výhodnou smlouvu, ale jsou to přece jenom veřejná data. Jednou z těchto zapovězených služeb byly i Mapy.cz (tj Seznam.cz). Vedl s Chapsem dlouhé dohady o poskytování dat, a ani jemu se to za několik let nepodařilo. Proto se naštval a rozhodl využít poskytovaná data ve formátu XLS. To je velice nepraktický formát pro automatické zpracování a čtení jízdních řádů! Přesto to v obdivuhodné přesnosti dokázal přečíst a v dubnu 2015 tak vznikla prakticky jediná konkurence Idosu.
Tento nedostatek si uvědomovala i vláda, a tak od září 2015 vydala zákon, který nakazuje společnosti Chaps data vydávat i ve strojově čitelné formě. Použil k tomu proto FTP server s jedním ZIP archivem, ve kterém nalezneme další ZIPy a v těch soubory ve formátu .JDF! Že jste o tom formátu nikdy neslyšeli? Ani já ne. Smysl je ale zřejmý – splnit podmínku zákona a zároveň podat data co nejméně čitelná, aby se Idosu nemohla objevit konkurence.
A to mi fér nepřijde. Přesněji, je to na první pohled podvod a ministerstvo dopravy by mělo co nejdříve Chaps vypovědět smlouvu a nechat je upadnout do zapomenutí. Kdyby soudy fungovaly spravedlivě, měla by i firma zaplatit pokutu ve výši všech vydělaných peněz skrze Idos. Takhle to bohužel v demokratickém státu nefunguje, takže nezbýva nic jiného, než si tento stav uvědomit a konkurenci co nejlépe podpořit. Na PC jsou to například Mapy.cz, pro mobily existuje aplikace Pubtrans, která také využívá data získaná z Mapy.cz. Z osobní zkušenosti můžu potvrdit, že umí trasu najít perfektně. Vlastně ještě o dost lépe – při přestupu počítá se skutečnou vzdáleností mezi nástupišti klidně i různých zastávek, narozdíl od pevně zadaných přestupních vazeb v Idosu. Takže perfektní.
Samozřejmě se tím vůbec nic nevyřeší. Podvod zůstane a získané peníze také. Ale je správné podporovat poctivější služby! Mapy.cz si to zaslouží.
třeba by někdo mohl napsat open-source knihovnu na práci s jdf?
Formát JDF nebyl vymyšlen k tomu, aby to znepříjemnil konkurenci. Ve skutečnosti se jedná o interní formát, ve kterém dopravci předávají data CHAPSu.
Nicméně pravdou je, že zveřejňěná forma je poněkud nepoužitelná. CHAPS zveřejňuje data tak, jak je od dopravců dostal. Poté je ještě nutné je sjednotit do jedné databáze a to je ještě celkem dost práce.
Aha, omlouvám se za chybu. Stejně je ale vidět hodně nešikovná organizace do ZIPů a vůbec nechuť k tomuto kroku.