Otevřený dopis společnosti Arriva ohledně jejího loga

Milá Arrivo,

všiml jsem si, že zamýšlíte, nebo spíš už jste vymysleli, kompletní změnu designu Vašeho celoevropského koncernu. Kromě přechodu na světlejší modrou a jiného fontu, který bude ve Vašem názvu využit, se to týká hlavně nového loga, které se zásadně liší ve své podstatě.

Váš zhruba 20 let starý design využíval akvamarinový odstín tmavě zelené barvy proložený nažloutlou béžovou. Tmavě zelená působila důvěryhodným, ale přesto klidným dojmem, potvrzeným stálou béžovou, která připomíná jednoduchou bílou, ale něco přidává. Tato kombinace byla v moderním designu značně unikátní a dovolovala použití dalších nazelenalých nebo namodralých odstínů, díky kterým vznikly velice zdařilé nátěry například autobusů Arriva Express v Česku nebo Vaší první motorové jednotky 845 a jí inspirovaného polepu půjčené lokomotivy 162 na provoz na Šumpersku. Logo tvořené propojovanými zelenými čarami poukazovalo na spojitost Vašeho různorodého systému, bylo jednodušše zapamatovatelné a přesto velice originální. Ve spojení se zelenou barvou bylo i samo o sobě bez kontextu velice působivé. V neposlední řadě font, který byl pro název Arriva použit, byl naopak v kontrastu jednoduchý a zpestřený pouze drobnými detaily.

Celkově se jednalo o velice nadčasový design, který umožňoval vytvářet moderní grafiku i v tradičním stylu. V rámci Vašeho evropského koncernu s britskými základy to vyjadřovalo mimo jiné stabilitu, která je dnes velice důležitá, zvlášť u velkých společností, jako je ta Vaše.

Nové logo společnosti Arriva většinu těchto vlastností postrádá. Světle modrá barva v kombinaci s tmavě modrou a bílou nese modernější nádech, ale poměrně neoriginálně. Modrá je v dopravě značně obyčejná, zejména na železnici, a výběr barev se tak může působit jako snaha zapadnout do průměru, která jistě není skutečná. Nový název arriva malými písmeny a značně kulatým fontem napodobuje až zastaralý trend průhledných kulatých tvarů viditelný třeba ve Windows 7 nebo iOS. Největší ztrátou je pak nové logo – nese samozřejmě význam prvního písmene Vaší společnosti, ale pro neznalého uživatele připomíná na první pohled spíš kružítko. I po podrobnějším prozkoumání loga vyjadřuje jednotvárnou spojitost tří téměř stejných kruhů, spojených neoriginálně a ve tvaru, který ani nenaznačuje spojitost všeho. Celkově pusobí logo spíše dětsky nebo určené pro děti, což s Vašimi záměry vůbec nesouzní.

Změnou Vašeho designu včetně loga tak na trvalo přicházíte o originální nadčasové logo hodné zodpovědné celoevropské společnosti, a nahrazujete ho obyčejným průměrným znakem. Kdyby se mě kdokoli zeptal na příklad dobrého korporátního designu, nebo dokonce dobrého designu v dopravě, poměrně bez váhání bych do dnešních dnů zmínil právě Arrivu. V případě nového loga se ovšem dostáváte na úroveň běžné neoriginální společnosti, která se od ostatních designově neliší.

Je mi skutečně líto, že o tento jedinečný design svět přichází. Z Vaší strany to také považuji za zbytečnou ztrátu originality. Zamyslete se příště, prosím, nad tak radikální změnou.

 

Arriva_logo.svg010786_58_130257

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *